workshop 1

UN-CHARTING SPACE / ERASING THE LINES

 

 

 

Der städtische Raum ist fest gezeichnet, kartiert, registriert, in ­Besitz genommen und legal kodifiziert. Aber das “Zähmen des Raums” (­Doreen Massey) ist endlos… abgesehen von der natürlichen geologischen Bewegung des Raums, finden wir in den Ritzen der möglichen Begegnungen und Zukünften, in der Form von neuen Ideen, des Widerstands und der Dissens, einen lebenden, sich ewig ­bewegenden Raum. Im Bezug auf Kunst, Architektur und kritische Raum­praktiken wird in diesem Workshop erforscht wie man durch körperliche Bewegung einen Raum entzeichnen und neu erzeichnen kann.

Für die Woche des IZK Workshops wird der städtische Raum als Forschungshub genutzt. Durch eine Reihe von Reenactments, Übungen und Aktionen wird ein Werkzeugkasten von verkörperten Raumpraktiken erstellt. Von den Situationisten bis hin zur 70er Performance Kunst, von Vivencias zur Occupy Bewegung - vom Spiel und der alternativen Nutzung zu Verhaltensnormen und legalen Rahmenbedingungen, wie nutzen zeitgenössische Künstler und Architekten Choreographie, Bewegung und performative Aktionen um Grenzen und Möglichkeiten des Raums zu erforschen. Die Teilnehmer haben die Gelegenheit die gesammelten Erfahrungen zu nutzen und den Workshop mit einer selbst entwickelten performativen Intervention zu beenden.

 

The physical space of the city is firmly drawn, cartographed, registered, claimed and legally encoded. But ‘the taming of the spatial’ (Doreen Massey) is ongoing… besides the natural motions of geological space, in the cracks of all the possible encounters and futures, in the forms of new ideas, disobedience and dissensus, space is always living, always moving. Drawing from art, architecture and critical spatial practices this workshop will explore how to undraw and redraw space through physical movement.

For the week of the IZK workshop we will use the urban space of Graz as a research hub. Through a process of re-enacting performances, exercises and actions, we will compile a tool kit of physically embodied spatial practices. From the Situationists to 70s Performance Art, from Vivencias to the Occupy Movement - from play and alternative usage to social behavior norms and legal parameters, how do contemporary artists and architects use choreography, movement and performative actions to explore the boundaries and the potential of physical space. Students will have the opportunity to apply the gathered experiences and conclude the workshop with developing a performative intervention in the urban environment.

 

 

Workshop by:

Catherine Grau

Teaching Assistant:

Michael Tasch

Photo Credits:

Michael Tasch, Nusa Kosar, Primoz Brglez

 

 

 

 

Reenactments included:

Vito Acconci’s Following Piece, a Situationist derive, Lygia Pape’s Divisor, and Willi Dorner’s Bodies in Urban Space.

Research exercises and actions included:

performative embodiments of laws in public space, backwards walk, blindfolded walk, and intervening in pedestrian flow by producing a labyrith with human bodies.

Student’s Urban Intervention Project:

Organizing a Pop-Up Mensa in public space and hosting a free lunch for students of the university. The 3 course meal and design of the space was inspired by Sophie Calle’s Monochromatic Diet.